Varumärken

2013-02-05 / 23:31:37

Just nu läser jag två kurser samtidigt, den ena heter "varumärkets kommunikativa roll" den andra heter "Strategisk kommunikation C1".
Även om ja känner att plugg-motivationen börjar tryta
(C'mon! Ja har pluggat i 15 år i sträck, jag tror jag har rätt att få klaga lite ;>)
så är det riktigt intressant.
 
För tillfället står varumärkeskommunikation mig närmast i hjärtat.
Strävan efter att profil, identitet och image ska gå ihop är intressant. Även om det är få företag som får detta att gå ihop till 100%.
 
Profil - Det jag vill uppfattas som.
Identitet - Det jag faktiskt gör/säger eller inte gör/säger
Image - Det jag uppfattas som.
 
Det här går ju att implementera på det personliga varumärket också.
Vill du uppfattas som en omtänksam och snäll person?
Om du gör snälla och omtänksamma saker så lovar jag att du även uppfattas som en sådan person.
 
Låter det enkelt?
Det är det inte alltid. Många företag lovar saker som de inte kan uppfylla och därmed uppfattas de som mindre trovärdiga = inte bra!
 
Men va då "uppfattas"? Va då "image"??
Jo, image är hur ett företags kunder uppfattar dess varumärke. Allt handlar egentligen om associationerna som jag har till ett visst varumärke. Med andra ord så ingår det otroligt mycket i hur jag uppfattar ett varumärke. Personal, känslor, varor, kvalitet, pris etc.
 
Apple-produkter t.ex. har ett visst varumärkesvärde. Ett värde som säger att dessa produkter är mer värda än konkurrenternas (även om de inte nödvändigtvis behöver vara tekniskt bättre). 
 
Visst är det spännande??
Det tycker i alla fall jag ^^
 
Tack o God natt!
//Erika
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0