Första juni

2013-06-01 / 11:22:31

Woow! Vilka veckor hörrni!
Här sitter jag, en lördagsmorgon i alldeles förstora shorts och t-shirt och tänker tillbaka på veckorna som gått oss förbi. Sist jag skrev var det den 20 maj, sedan dess har det inte funnits så många oplanerade stunder minst sagt.
 
Strategisk kommunikation C2 är i detta nu oss förbi och vägen dit var både kämpig och rolig. Våra blickar har för det mesta stirrat på en dataskärm av märket Mac i J-huset på Miun. Men vi har tagit oss tid till andra saker med såklart, förra lördagen tittade vi någon timme på Medelpadden t.ex. Vilket är en tävling utanför Mittuniversitetet, super kul och varmt blev det :)
 


Den sista helgen innan deadline för kommunikationsplan och teoretisk rapport blev den mest hektiska av dom alla. Vi skrev och skrev och skrev, läste oss fram till källor att stryka vår text med och designade vår kommunikationsplan. 

Mysigast var dock när vi tog pauser för att äta och satt ute i solen å bara njöt.


Dygnet vi alla kommer minnas. Dygnet innan deadline. 26-27 maj.
Dygnet när vi dygnade och med andra ord satt och jobbade från 11:00 till 11:00 dagen därpå.


Men vi hade faktiskt det rätt bra, fina vänner, massa skratt, hänga-gubbe, godis, chips och pizza förgyllde dygnet till något speciellt.

Det spårade på morgonkvisten ;)

Tillslut lämnade vi in den. Kommunikationsplanen vi kämpat och jobbat med en lång tid.
Sen blev det minst sagt tack och godnatt i många timmar.



Efter detta omtumlande dygn (och en insikt att min kropp verkligen inte fungerar som den ska efter 24 timmar av vaken tid). Så kom äntligen Communicare! Konferensen som hålls av Info-studenter, detta år var det några av mina vänner och klasskompisar som var assisterande projektledare. Därför var det extra roligt att se vad dom har kämpat med.



Besöksrekord och riktigt bra föreläsare! Jerry Silfwer stack såklart ut med sina tankar om digital kommunikation, men mina favoriter blev: Ari Riabacke, Sigge Birkenfalk och Gunnel Ryner. Jag älskar att lyssna på bra retoriker med härliga budskap, vilket dessa tre hade. 

Mer information om Communicare hittar ni här: LÄNK



Åh tänka sig! Jag vann en biljett till konferensmiddagen på kvällen, vilket var super kul!
Tävlingen var att motivera, vad en like är värd för mig.
Så här löd min motivering som gav mig en biljett till middagen.
 
Sociala medier är en stor del av mitt liv.
Det är något jag uppdaterar mig med frekvent och alltid har koll på.
Det är genom bloggar, Twitter, Instagram och Facebook som jag möter mina vänner/bekanta/främlingar för att interagera och föra en dialog.
 
En like är lika med bekräftelse.
Bekräftelse för att man skrivit något bra, tagit en fin bild eller liknande.
Bekräftelse är det bästa jag vet, det är som en liten egoboost,
en liten positiv puff om att jag har gjort/sagt/lagt upp en bild om något bra eller roligt.
 
En like betyder alltså mycket för mig,
en like ger mig positiv energi från personen som givit mig denna bekräftelse.
Men visst spelar det roll vem som givit en like.
Humöret pendlar gärna mellan glädje och lycka, beroende om det är en släkting eller förälskelsen.

En like betyder mycket för mig mentalt dock likställer sig inte en like med en kram i verkligheten. Men att få en virtuell kram i sociala medier kan ibland kännas precis lika bra.
 



Torsdagen efter Communicare satt jag, Frida och Christina med allt som hörde till presentationen. Presentationen/Pitchen som vi  alltså skulle ha framför kund/uppdragsgivare, intern handledare och betygssättare. Det har ju trotts allt varit ett riktigt uppdrag vi har fått för ett riktigt företag, så stödords lappar blev skrivna och en power point skapad.

Resten av torsdagen satt jag dock ute och skrev på min enskilda tenta som även den hör till C2.
Åh tänk vad bra man jobbar om man bara tar ut datorn! Ett bra tips till alla som känner sig omotiverade att skriva tentor inomhus :)
 


Dagen D.
Igår, fredag den 31 maj hade vi vår pitch. Nervösa men peppade tog vi oss upp till femte våningen i J-huset. Där väntade de tre personer som skulle lyssna på våra idéer och betygsätta oss.

Christina började och berättade om omvärldsbevakningen, marknadsundersökningen och intressenterna som vi hade analyserat. Frida fortsatte med att berätta om målgrupper, budskap och strategier. Jag avslutade med att berätta om aktiviteterna och alla idéer vi kommit fram till.

Efter avslut, väntade vi oss kritik och tusen frågor om vårt tankesätt. Men, otroligt nog så fick vi nästan bara positiv kritik och beröm. Jag tror vi alla var både förbluffade och positivt överraskade. 
En riktig WOW-känsla med andra ord.

Efter detta satte vi oss i en av J-husets datasalar och var euforiska. Vilket jävla jobb vi gjort! Men tankarna slog oss: Vad händer nu? Är det slut nu? Vad gör vi??
Det är lite svårt att släppa ett arbete man jobbat med så länge. 
Men vi har gjort det bra och jag är så sjukt stolt och tacksam för mina fina gruppizar Frida och Christina.
Himlarns fina människor detta!



Kvällen spenderades med glada vänner och lite vin i ett soligt Sundsvall.

Musiktemat för kvällen blev (till min förtjusning) irlänskt! Ett tag hade vi en hel orkester i Chris lägenhet, då vi spelade både gitarr, flöjt, ukulele(?) och fiol!
Blev riktigt imponerad av Agnes som var riktigt skicklig med fiolen. En riktigt mysig kväll med andra ord!
 
Idag fortsätter både det härliga vädret och festligheterna!
Kommer bli en fin kväll dock känns det lite tokigt att jag tar examen om blott fyra dagar.
Men det tar vi då!

Ha en fortsatt fin lördag!
//Erika
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0