En bra vecka - Från våfflor till rymdbesök

2014-12-13 / 00:15:10

Typsikt nog så blev min hår-överraskning uppskjuten och kommer troligen hända på måndag, men den som väntar på nått gott ;)
 
Apropå gott så kom Shielo på den braiga idén att äta våfflor till frukost på kontoret en tisdagsmorgon. GOTT!
 
 
Blev dock inte riktigt mätt så kände att det var lika bra att käka upp Shielos fot.
 
Veckan har nog varit en av de bästa på länge måste jag säga med diverse inslag av glädje. En trevlig bild att visa är denna. Morgonmåne!
 
Igår var en fin dag med på många sätt. Kårhusets aktiviteter har ju avslutas, så inga grupper har möten och liknande längre. Men ändå kom en skara och hälsade på! Jag och Shielo fick t.o.m julklapp av Sarah. Hur fint som helst! Att sitta där och skratta tillsammans med fina människor en stund. <3
 
 
 
Efter en fin stund med ett fint gäng så gick jag till ett annat fint gäng på Pole Point. Vi hade glögg- och pysselkväll.
 
Fick bland annat lära mig att göra en riktig smällkaramell. En tjej berättade nämligen att smällkarameller i Sverige och i England var helt annorlunda. Ni vet de man gjorde som barn? En toarulle som kläddes i silkespapper, man kanske vek ändarna för att de skulle se lite roligare ut och satte på ett klistermärke?
 
I England limmar man fast en knallpulver remsa på papperet innan man lägger tre små toarullar i papperet och rullar ihop. Håller i mitten-rullen medan man med andra handen drar ut den ena rullen 2 cm, vrider om papperet med hjälp av toarullen och trycker till, för att få en snygg finish. Detta gör man även i andra änden och knyter med snören. Så de två yttersta rullarna behöver man sedan inte. Man fyller även rullen med en godis, en rolig hatt och ett dåligt skämt.
 
Nästa steg är att utmana en vän på dragkamp. Man tar tag i varsinn ände och drar hårt. Smällkaramellen smäller till av knallpulvret och vinnaren som har den största delen av rullen i sin hand vinner godiset. ^^
Väldigt intressant att få veta må jag säga. Plöstligt blev det riktigt logiskt med ordet "smällkaramell".
 
Men idag (fredag) var en spännande lunch inplanerad:
 
 
Jorå, här satt vi! Jag, Shielo, Rickard, Reza, två elever, en forskare, en rektor och Christer Fuglesang. Av en slump blev vi inbjudna att luncha med Christer då han ville veta mer om Studentkåren och Kårhuset. Det var i samband som Civilingenjörernas dag som vi blev inbjudna.
 
Lite nervöst ändå måste jag säga att det var. Det är ju inte varje dag man träffar på Sveriges förste och hittills ende astronaut. Alla vi skakade hand med honom och presenterade sig. Sen käkade vi (humoristiskt nog) FLYGANDE Jakob.
Vad pratade vi om då?
Jo lite olika samtalsämnen kom upp, bland annat om vad han gjorde nu (forskare och föreläsare på KTH), om han hade några förbindelser med USA kvar (ej officiellt men några vänner har han där).. Han berättade även att det fanns ett rymdsällskap som träffas lite nu och då.
 
En snabb lunch blev det men väldigt trevlig och jag kan tänka mig att föreläsningen han höll minuterna efteråt var kanon. Han var väldigt inspirerande måste jag även säga, han ansåg helt enkelt att inget är omöjligt och det är han väl ändå ett levande bevis på?
 
Fin fredag!
 
//Erika
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0