Filmtajm

2015-04-12 / 21:31:04

Ungefär en till två gånger i veckan ser jag på film. Det är lite lyx för mig då jag vet att jag slösar bort ca 2-4 timmar av enbart sittandes, stirrandes på en dataskärm lyssnandes på en fiktiv historia som spelas upp av människor som går in i karaktärer och får betalt för det.
Ett trevligt nöje med andra ord.
 
Dock slösar jag nog bort mer tid på min kära telefon, men det är en annan historia.
 
Denna vecka spenderade min hjärna tid på att registrera filmerna Elizabeth 1, Elizabeth the golden age och Wolf of Wallstreet. Sååå bra. Älskar dom allihop.
 
Elizabeth (båda) - Handlar om Elizabeth den första av England och hennes regeringstid på tronen. Hon var dotter till Henrik den åttonde och Anne Boleyn (en av Henriks 6 fruar och som han sedanmera begärde skulle halshuggas pga kunde inte ge honom en manlig arvinge - Parterapi var det icke tal om). Känd som jungfrudrottningen regerade hon England under hela sin tid på jorden, utan någon som helst man vid sin sida. En av anledningarna var att om hon hade tagit sig en man så hade hon varit tvungen att ge makten till honom.
Fatta? Stark kvinna! Vi talar alltså om 1500-talet. Om tiden vi lever i nu är skeptsika till kvinnor vid makten, hur var de inte då? Men närå, Elizabeth bah "Ain't listening to that crap" och körde sitt eget race. Beundrar denna kvinna och kvinnor som henne, kan tänka mig att det inte var lätt.
 
Wolf of Wallstreet - Har jag såklart sett förut, men handlar om en man som tog sig från botten till toppen inom börsmäklarbranchen. Helt galet urspårad film om ett gäng grabbar som har för mycket pengar. Men den får ändå mig att gå igenom kontaktlistan i min telefon för att kanske hitta någon med säljegenskaper och kontakter som skulle kunna lyfta även mig till dessa höjder. Hua! Säljprocessen är speciell minst sagt.
 
 
Tänk vad filmer kan inspirera?
Så efter dessa timmar har gått och solen har sagt god natt och jag sitter där och undrar vad klockan är. Så känner jag ändå att det var ganska värt?
Inte Erika-13år värt, som klippte ut Johnny Depp i röda bokstäver och satte på min garderobsdörr.
Men Erika 23-år värt, med ny inspiration att ta sig längre och att försöka nå högre mål. Känns som en osynlig high five medan någon skriker ljudlöst "Nu jääävlaar".
 
//Erika
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0