Banoffeepaj

2015-01-06 / 21:17:05

Mmh.. denna goda dessert som får marängsvissen att blekna i jämförelse.
 
Allt började på Facebook, där en bild på en häftig skapelse tonade upp framför mina ögon. Där var den. Banoffeepajen. Eftersom receptet såg busenkelt ut, så kändes det som en enkel match som snart skulle förverkligas.
 
Vi går tilbaka i tiden lite, för tre dagar sedan började nämligen planer smidas kring att tillverka en trerätters till mina fina päron. Mycket riktigt sattes planerna till verket och menyn såg ut på följande sätt:
 
Förrätt: Tunnbrödssnittar med hamburgekött och pepparrotsvisp samt med apelsin och granatäpple.
 
Varmrätt: Färsk spenatpasta med en sås på Keldas pastasås fyra ostar samt gullök och färska champinjoner.
Efterrätt: Banoffeepaj.
 
Betyget för denna trerätters blev av två glada föräldrar: MVG. Härliga tider! Just därför vill jag speciellt dela med mig av receptet på den lite speciella Banoffeepajen.
En paj som är lättgjord men som tar lite tid.
 
Vill ni inte läsa mina ack så välvalda ord kan ni kika in på receptet jag följde här:
http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/banoffeepaj-med-marang/
(Massa cred till bagaren som kom på detta)
 
 
BANOFFEEPAJ
  • 250 gram digestivekex
  • 100 gram smält smör
  • En burk kondenserad mjölk
  • 3 bananer
  • 5 dl grädde
  • 2 st dubbeldaim
  • Minimaränger
1. Koka den kondenserade mjölken. Spännande värre. Men se upp! Det finns två burkar som ser nästan likadana ut, du vill ha den sötare versionen "Sweeted". 
Viktigt är även att välja en burk som INTE har några bucklor, då burken (läskigt nog) kan sprängas i det kokande vattnet annars.
 
Ta bort etiketten och lägg (inte stående) burken i en stor kastrull med vatten och låt den koka i ca 3 timmar. Tiden är lite beroende på styrka på ugn osv.. (skriver endast detta så ni ej kan skylla på mig om det blir fel hehe).. 2 timmar = Sås, 3 timmar = Fastare,bredbar sörja, 4 timmar = Kola. 3 timmar för mig blev perfekt. Rör gärna på burken 1 gång i timmen så värmen fördelas. 
 
OBS burken får inte komma över vattenytan. Fyll på med vatten eftersom. Rekommenderar även att inte koka med lock på. 
 
 
Efter 3 timmar, häll bort vattnet och ställ bort burken så den får svalna (öppna den inte förnst den är kall/svalnat helt). Jag ställde min i kylskåpet vilket resulterade i en ljummen burk efter 3 timmar, det kan därför vara att föredra att göra denna procedur kvällen före. Men shit the same ;)
 
2. Mixa digestivekex och smält smör i förslagsvis en matberedare. Tryck ut smulorna i en pajform. Ställ i frysen så får smulorna en fastare form och lättare att arbeta med senare.
 
3. Vispa grädde till en fluff-fast form.
 
4. Hacka daimen.
 
5. Skiva bananer. Jag hade fyra små, men annars går det lika bra med 3 stora.
 
6. Ta ut pajformen ur frysen. Öppna den avsvalnade burken. Bred ut kolan på den kalla digestivekexbottnen.
 
7. Lägg på den skivade bananen över hela pajen.
 
 
 
8. Spritsa eller bred på grädden. Jag spritsade med en vanlig plastpåse som jag klippt ett litet hål i.
 
9. Strö på den hackade daimen.
 
10. Strö på minimarängerna alternativt krossade stora maränger (som jag gjorde).
 
 
 KLART!
 
MUMS MUMS MUMS!
 
Verkligen en supergod skapelse som kommer få; dietbunda människor att dregla, sockerhatande tomtar att hoppa upp å ned och intresseklubben att anteckna.
 
//Erika
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0