Filosofi

2015-03-29 / 23:02:15

Mitt favoritämne på gymnasiet.
Jag riktigt längtade till dessa lektioner eftersom det inte fanns något riktigt rätt eller fel. Jag ansåg att det inte finns något annat ämne där hjärnan får vara helt fri och avslappnad i sin egen kreativitet. Logik är tragik i en filosofisk värld. Det är just därför du aldrig får slå ner en idé vid idéspån, logik är tragik.
 
En bild klistrade sig fast vid mitt minne från filosofilektionerna. En bild av människor vid en tegelvägg, människor som tittade åt samma håll fastkedjade. Ingen visste vad som fanns på andra sidan tegelväggen, men man antog att där inte fanns något eftersom logiken sa att man bara kunde titta rakt fram. Något liknande föreställde bilden i alla fall.
 
Idag har två händelser fått mig att filosofera.
Regnet öste ner idag på Sundsvallsgator. Jag gick ner till Coop i mina borde-kastas-skor, NY-keps, regnjacka med lite mascararester nedanför ögonen sedan gårdagens bravader. 10 meter från ingången till min kära affär såg jag en tiggare stå. Han hade mössa och filt på sig och försökte ta kontakt med alla som gick förbi. Även om jag inte alltid ger något så ger jag alltid ett leende och ett hej, det är det minsta.
Mannen hejade tillbaka med ett leende.
 
Tiggeri har varit ett stort diskussionsämne länge nu. Hur tiggeri borde förbjudas och hur de organiserar sig som om det vore något negativt. Jag vill kräkas på dessa åsikter, fullkomligt spy ut all galla jag har i min magsäck på dessa åsikter. Alla får självklart tycka vad man själv vill (yttrandefrihet osv - även om det ALDRIG är en rättighet att kränka en annan människa) men jag kommer spy. Så ni vet.
 
Hur som helst. Tiggeri.  Varför ens tänka tanken att förbjuda det sista man kan göra? När skyddsnäten inte håller och mänskligheten står på prov?
Att den är organiserad? Är det ens ett problem? Tro mig, hade jag varit tiggare så hade jag gjort allt för att få alla att samarbeta och organisera människor för att få ut så mycket som möjligt av de få slantar som trillar in. En familj är en organisation. Jo jag är även medveten om att i vissa fall finns det organiserad brottslighet bakom (säger någon iaf), det är synd, men i det fallet är det fortfarande inte tiggarna som bär skuld om de utnyttjas.
 
Min andra händelse idag var filmen Interstellar (inga spoilers) - Som handlar om hur jorden är på väg att gå under och vad man gör när detta är på väg att hända. Hur kärlek är det enda som inte påverkas av tid och rum även när döden inträffar, då man fortfarande älskar människor som inte finns bland oss längre. En för övrigt riktigt bra film som ni borde se.
 
Vad har då dessa händelser gemensamt?
Världen är ganska sne om man tänker på det. Vi gör chiapudding på mandelmjölk med 32 kroners vaniljpulver. Vi sitter med vår dator, mobil, padda, bläddrar från Spotify till ett roligt Youtubeklipp till att like-a en väns inlägg på Facebook. Vi tar oss till jobbet varje dag i vårt lilla samhälleliga hamsterhjul utan att titta bakom tegelväggen.
 
Allt det här gör jag. Idag, igår, imorgon. Det är inget fel med det. Utan samhället och dess lagar och regler skulle inte den värld vi byggt upp idag fungera med struktur och logik.
 
Vad händer om världens ledare skulle meddela att världens resurser inte räcker till? Att vi i väst måste dela med oss. Att vi måste gå bakåt i tid för att kunna gå framåt? Snegla bakom tegelväggen?
Vad hade du gjort då? Om tiden gick bakåt och ditt vardagslyx plötsligt blev årslyx? När din frukost består av havregrynsgröt utan sylt och din dag består hårt arbete eller tiggeri för att få mat på bordet?
 
Kan det vara så att världen som vi ser den är fylld med vanor vi egentligen måste bryta en dag? Att kärlek till världen och till varandra är vår överlevnadsinstikt?
 
Inget är rätt eller fel i filosofins värld. Det är just därför den är så spännande att utforska. Så nu sitter jag här och skriver på min 3000 kronors dator. Jag har druckit många koppar té, där vattnet har kokats i fyra minuter som känns som tio. Jag har redan klagat några gånger på hur seg min dator är, att radion i Spotify funktionen aldrig spottar fram några bra låtar och jag suckar över tiden jag måste gå upp till jobbet imorgon.
 
Visst är det spännande? Mitt lilla hamserhjul till tegelvägg.
Mina vanor som någon annan drömmer om.
Vi kanske ska ta någon minut och vara tacksam du och jag och dela med oss. 
 
//Erika
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0