The toughts of tea

2016-06-21 / 12:30:00

Under dopfikat i lördags reflekterade jag och Frida över té. Inte själva drycken té, utan hur man avnjuter den. 
 
Har ni funderat över hur samma bakverk/mat/dryck kan smaka olika i olika situationer? Frida berättade att man borde vara mer i nuet när man gör saker. T.ex. att dricka kaffe/té på jobbet. Att man verkligen känner in drycken med alla sinnen, doften av kaffe, smaken av kaffe, bilden av kaffe, den varma koppen som värmer upp händerna och hur den varma drycken känns i gommen. 
 
När hon sa detta, så kom jag på mig själv med att ha tänkt tanken "Konstigt att mitt té smakar mindre på jobbet och mer hemma". Plötsligt fick denna tanke en väldigt rimlig förklaring. Jag tänker ju inte på att jag faktiskt dricker té på jobbet. När jag sitter och svarar på mail,organiserar företagen jag ska ringa, skriver offerter och sippar på en tékopp.
 
Hemma kretsar snarare allt kring just tékoppen. Även om tvn står på, även om mina ögon vilar på en bok så känner smaklökarna och näsborrarna varje doft och smak från téet. 
 
Fantastiskt! 
 
Vi diskuterade detta och kom fram till att det rör all typ av näring. Mat smakar inte lika bra i en stressad miljö, drycker avnjuts inte lika bra heller. Man känner helt enkelt inte alla smaker. Jag vet inte hur många gånger jag faktiskt önskat att jag inte varit på ett café när jag avnjutit en god kladdkaka, eller hur jag önskat att jag inte varit på en restaurang när det är ont om tid. Det är som att sinnena protesterar när det händer mycket runt omkring. 
 
Håller ni med? Låter det rimligt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0