Proteinrecept

2016-05-29 / 10:58:18

Söndagsmorgonen började med en frukost bestående av fiberhavregrynsgröt, Wasa Sport med skivade bananer och en tékopp med Twinings Söderté. Mums! 

Men de senaste dagarna har jag experimenterat lite i köket med kasein. Kasein är ungefär som ett proteinpulver men med lite andra egenskaper. 
Jag har just nu hemma ett kaseinpulver från Tyngre med smak av kanelbulle. Fantastiskt gott tycker jag! 

Så nedan följer två recept som är väldigt improviserade men även väldigt goda. 


Scones 
500 gram kvarg 
5 dl Fiberhavregryn 
Lite salt
2 dl Kasein 
2 tsk bakpulver 
1 ägg 
Lite mjölk tills det blir en bra konsistens.

Egentligen är jag inte helt hundra på måtten förutom de två första. Resten blandade jag i på känsla. 
175 grader, tills de blir bruna och fina över och under. Riktigt goda med en smak av kanel och surdegsbröd. Självklart kan man inte mäta dom med riktiga scones.. Men de är ett bra substitut.


Pannkakor 
2 ägg
1,5 dl Kasein 
1 dl Fiberhavregryn 
Lite salt 
1,5 tsk bakpulver 
Lite vaniljpulver (ej socker) 
Å mjölk tills det blir en bra konsistens.

Haha noll koll kokosboll på måtten här heller. Men jag tror inte det kan bli fel så länge man har lite känsla. Konsistensen här var ju dock rinnigare än sconesen. 
Dessa stekte jag sen i kokosolja vilket var riktigt gott! Pannkakorna fick liksom en svag smak av kokos. Mums! 


Det var det! Vill dock inte rekommendera någon av dessa recept om man inte tränar. Kasein är ju hur man än vänder och vrider på det, ett kosttillskott. If ya don't need it, don't eat it. Men det är ju alltid kul att prova förstås :) 

//Erika 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0