Sthlm<3

2017-04-10 / 15:30:28

Vad händer med världen hörrni?
I fredags kom det upp en notis från min app SR(Sveriges Radio), att en lastbil kört in i Åhléns. Det kändes lite för sjukt för att ha hänt.. men så omvandlades spekulationer till fakta över några minuter.
 
Hela helgen hängde jag med i polisens live-rapporteringar på fb samt SRs ekotsändningar. Ett fruktansvärt dåd från start till slut. Mitt i all ondska och ledsamhet är jag dock glad att många visade kärlek genom att öppna sina hem och alla blommor som gavs till poliser och som lades på sergeltrappan för de som fått sätta livet till.
 
Den hatiska stämningen blommade dock upp på sina håll på sociala medier, hat som piskar på rädslan. Detta är en väg som jag är helt oförmögen att förstå eller hålla med om. Att sprida lösa rykten som om det vore fakta, börja skylla på människor och religioner etc.. Det enda det gör är att sprida både rädsla och hat. En väg jag vägrar och tar avstånd från.
 
Jag anser att detta hat och rädsla i sin tur ger segregation och paranoia.
Att istället visa (precis som stockholmarna gjorde) att vi tillsammans går mot framtiden, visa att vi nu är trygga, att vi inte backar, att vi står enade i kärlek och med varandra. Det är häftigt och en fantastisk väg att gå. Den väljer jag. 
 
Vilken väljer du?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0