Aaaaand...action.

2017-11-09 / 18:30:00

Gårdagens teaterövning utgick från monologer. Jessica gav oss i uppgift att ta en lapp (av många) med en monolog på. Reflektera över vem personen var (utifrån monologen), och välja ut tre meningar. Jag tolkade min monolog som att personen var olojal och väldigt strategisk. Meningarna jag valde löd ungefär så här:
"Man ska aldrig vara bäst"
"Alltid är det någon idiot som ställer upp"
"Det gäller att hålla sig under dom, manipulera dom och påverka dom"
 
Därefter blev vi indelade i grupper om fyra och skulle utifrån de meningar vi valt, spela upp en påhittad scen där vi säger våra egenvalda repliker. Svårt? Jaaaaaa. Shit pommes vilken utmaning.
 
Vi valde att scenen skulle utspela sig i en krogkö, där jag var ordningsvakt och de andra var olika personer som var kära/olyckligt kära i varandra. Efter att alla grupper spelat upp de olika scenerna gav Jessica (vår teaterledare) kritik. Att spela mer utåt, höja rösterna, göra pauser, mer actioner (dvs att man inte bara säger sina repliker, utan att det faktiskt händer något också), mer tydligt. Jessica är jätteduktig på att se vad som behöver göras i olika scener för att de ska lyfta.
 
Vi ändrade om vår scen och övade igen. Denna gång valde vi att sitta på en restaurang, där jag var servitör och de andra gäster på en restaurang. Första actionen blev att jag spillde vin på en gäst "Man ska aldrig vara bäst".. osv. Denna gång var scenen mycket bättre och tydligare, vi pratade högre och det märktes mycket väl vilken plats scenen utspelade sig på. Betydligt mer genomtänkt än första gången.
 
Det blev en utmaning som heter duga.
Svårt men på det sättet utvecklas vi alla som går i teater. Alltid lär man sig något nytt. :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0