Alla helgona

2017-11-07 / 12:20:00

En fin helg har passerat. Jag tog min Skodiz och körde hem under fredagseftermiddagen och fick därmed en kanonfin helg med familjen. Massa gomat, hann träffa Emma, sminkade brorsbarn till monster, spelade spel och umgicks.
 
En aktivitet som är svårglömd var när mina föräldrar anordnade spökvandring för Nova, Lucas och Jonathan. Dom är så finurliga dom där päronen. Faderskapet hade spikat upp presenningar och "spindelväv" i garaget, som bildade en labyrint. I labyrinten fanns monster som lät och massa läskiga masker och skelett. Mycket lyckat!
Därefter begav vi oss ut på skelettjakt, som modern hade fixat ihop. Nova, Lucas och Jonathan skulle räkna alla de upphängda skeletten i trädgården samtidigt fick de höra konstiga ljud, spöken som skrek och vatten som sköts från ovan.
 
 
 
Efter noga räknande så kom det fram en lapp. På lappen stod att det yngsta av de tre skulle öppna brevlådan. I brevlådan fanns skatten dvs godispåsar med guldmynt och en halloween mandarin! Sikket lyckat äventyr!
 
 
Kanonhelg som heter duga för små som stora vill jag påstå!
 
Men alla helgona symboliserar ju även att man kanske bör skänka en å annan tanke till de som inte längre finns med oss. Så igår kväll tog jag bilen till en minneslund i Sundsvall och tände ett gravljus för de jag saknar och skänkte dessa många tankar innan jag vandrade tillbaka längs den grusade vägen genom kyrkogården.
 
Tänk att kyrkogårdar har förknippats med skräck? Alla filmer och serier som utmålar detta ställe som en obehaglig plats? Personligen känner jag nog mig aldrig så trygg som på en kyrkogård. Det vilar så mycket ro och frid över dom. Speciellt i dessa dagar då alla de tända ljusen fladdrar i mörkret. Jag har nog aldrig känt ett obehag eller rädsla, däremot trygghet, frid och sorg.. men samtidigt en gnutta glädje att tänka tillbaka på de minnen jag har med personer och djur som fysiskt inte finns med oss längre.
 
Så börjar min vecka med lite eftertanke och tillbakablickar. :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0