Snökaos

2018-02-05 / 17:20:00

Torsdagen i Sundsvall var helt freakN kaozig. PÅ RIKTIGT.
Varningen kom ut i onsdags att det skulle bli en så kallad "klass 2 varning" på vädret dagen därpå. Jag vill minnas att detta inte hände för att allt för länge sedan.. men att det då inte heller var någon speciell fara å färde. Men tji fick jag.
 
 
Rent jäkla kaos. Min fina Skoda tog sig dock på jobbet utan vidare problem, även om det var mycket snö som drev igen vägarna. Men väl på jobbet kom det stora problemet i form av en oskottad parkering med ca tre dm snö. Min kollega körde fast och jag hade nog oxå gjort det om jag inte haft lite fart in på parkeringen.
 
Resten av dagen föll snön som aldrig förr, ca 60 cm kom på sina håll i Sundsvall under ett dygn samtidigt som vinden blåste upp till storm. Min sedvanliga lunchpromenad blev inte så effektiv, som ni ser här ovan. Det var sjukt svårt att ta sig fram och överhuvudtaget se något.
 
När vi sedan skulle hem under kvällen hjälptes vi alla kollegor åt att skotta fram bilarna och få allt att funka. Vi skjutsade hem de som inte som inte hade bil osv. Själv var jag ytterst nervös för att köra fast. Många bilar i hela Sundsvall körde fast denna dag och för att vara på den säkra sidan tog jag vägar som troligen skulle vara plogade.
 
Allt gick som tur bra.. tackar mina nya vinterdäck och pärlan för det.
 
 
Dagen därpå var mindre kaosig. Vinden hade avtagit en hel del och de som plogade hade hunnit i kapp sig. Så glad för det och det blev en häftig syn att se alla snöhögar.
Har verkligen aldrig varit med om detta tidigare må jag säga. Minns de stora snöhögarna som man hade som liten, men detta var något helt speciellt.
 
 
 
Så även om detta var en ganska stressig upplevelse så skapades ett fantastiskt Narnia landskap framför våra fötter. En mysig snömiljö som jag hellre väljer framför vårslasket alla dagar i veckan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0