Juligt

2018-01-02 / 18:15:00

Det blev en snöig och fin jul i Strömsund.
Dagen innan julafton befann jag mig hos bror min för att julpyssla med mina brorsbarn. Gick riktigt bra och vi gjorde diverse hamburgare, tallrikar, ormar och lussekatter i mandelmassa.
 
Förutom detta såg vi även ett fenomen jag aldrig sett tidigare, pärlemorsmoln. Så fantastiskt vackra. Det var som om den bodde en regnbåge i molnen på något vis. Utan att ha läst på eller kunna delge en källa så gissar jag att det har med solen och temperaturen i molnen att göra? Väldigt vackert hur som helst.
Fick mixtra lite med kamerans inställning för att det ska synas, men egentligen var det väldigt ljust när jag tog bilderna.
 
 
Det här med julstämning hade jag lite svårt för att nå i år faktiskt. Lite synd, även om jag inte led av det. Jag vill minnas när man som liten hade julstämning en hel månad innan julafton. Det var härligt! Kanske kan det förändras till nästa år? Får finurla lite på den...
 
Men något som verkligen hör kvällen-innan-julafton till, är ju skinkstuten och julmusten. Det är så sagolikt gott att jag nu kan tänka tillbaka på stunden med glädje. Salt och törstsläckande. 
 
Blev dock lite förvånad när jag såg denna flaska...
 
 
Vi tog tillfället i akt och provade om det faktiskt var någon skillnad mellan julmust och påskmust och det var det....inte. Tyckte jag i alla fall. ^^
 
Julafton!
Vi började enligt tradition i kyrkan med psalmer och julevangelium. Mycket mysigt som det alltid är, innan det bar iväg hemåt och till bror för julfirande.
Ett fint rådjur tittade även förbi, mysigt!
 
 
Därefter blev det maaaat i massor. Bäst var helt klart all typ av brysselkål (hör och häpna) men det var helt klart älskvärt.
 
 
Sen kom äntligen tomten till alla barns stora glädje och klapparna delades ut.
Som avrundning spelade vi även julklappsspelet, vilket faktiskt är ett riktigt trevligt inslag. Detta år vann jag mekaniska salt och pepparkvarnar, helt perfekt!
Så avslutades en fin julafton. 
 
Juldagen innebär som alltid kruskalas med släkten på pappas sida. Mycket trevligt att träffa alla igen och käka en hööög med kakor såklart. 
Vill även dela med mig av denna ytterst sällsynta syn!
En hackspett på tomten. Tyvärr inte världens bästa bild, men håll till godo.
 
 
På kvällskvisten firade vi även päronen som träffades för 40 år sedan på en dans i Hoting på juldagen. Inte dåligt det inte <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0