Allhelgonahelgen

2018-11-06 / 16:45:00

Att minnas de som inte längre finns med oss,
det är syftet med denna stillsamma fina helg.
Personligen tänker jag betydligt oftare på dem än en dag, men det är väldigt fint att det finns en sån här helg som uppmärksammar de som inte finns med oss.
 
Helgen började med en kortdag. Fredag den 2 november. Tänk att det redan är november btw? Har inte accepterat det riktigt än.
 
Lördagen därpå tog jag, Mandi och Selma oss en promme runt Sidsjön. Det var sånt där kallt-om-fingrarna-väder. Kanske bör vi nu ta och slå vad där ute i stugorna? När kommer vintern? Jag hoppas (som alltid) på att få en vit första december, så jag tror på att den lägger sig den 28 novmeber.
 
Efter denna promme for jag, Sara och Emma till Viskan för att kika på konstrunda.
 
 
Supermysig aktivitet för en lördag!
Vi kikade på vår kollega Annas konst och en del andra längst vägen innan vi återvände hem igen.
 
 
Söndagen däremot bestod av städning och att få föräldrarna på besök. Dom har skämt bort mig så otroligt mycket så nu var det min tur att skämma bort dom. Mysfika deluxe! :D
 
Vi besökte även kyrkogården och tände ljus för våra nära och kära som inte längre finns med oss.
Det var magiskt vackert att gå där kring ljus och gravstenar. Minneslunden var helt upplyst av alla ljus. Ljus som symboliserar någon saknad. Jag saknar också en hel del, både människor och djur som fattas mig.
 
Men det är något väldigt tryggt och lugnt med kyrkogårdar. Jag finner dom inte alls läskiga på något sätt. Snarare en plats av frid och vila, en trygg plats. Varje gravsten, varje ljus i minneslunden talar om en historia. Livshistorier som vilar bland fladdrande lågor och jord. Jag skulle vilja lyssna på varenda en av dom, vad hände i deras liv? Tänk vad mycket berättelser som ligger och vilar i jorden? Otroligt många och det hade varit fint att få lyssna till dom.
 
Jag tycker det är viktigt att minnas, men också viktigt att fortsätta leva. Det är trots allt bara ett avbrott i vår vänskap, föräldraskap, husdjurskel, mor- far-förädraskap mfl. <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0