Spända muskler behöver rätt metoder

2019-02-06 / 20:49:53

Nämen! Jag tog mig iväg. Hör och häpna männshker! 
Tro inte att det blir en vana haha men jag tog mig iväg till gymmet idag. Det är väl värt en liten mini virtuell applåd? Jojo! Nä men det händer ju inte ofta, men händer det så händer det så att säga. 
 
En sak jag dock tänkte på när jag var på passet var det här med stretchning. Genom livet så känner jag att det verkligen inte är många som ger rätt instruktioner här? Jag tycker att stretchning ska handla om fokus på muskelgrupperna inte fokus på övningen. 
Okej jag kanske överdriver, men väldigt ofta så har det känns som att den som lär ut fokuserar på att "Så drar vi fram foten så här" eller "Lägg er på mage och håll i benet mot rumpan". 
 
Fokus borde ligga mer på "Nu ska det spänna till i baksida lår, gör det inte det så kan ni göra mer så här.." eller "Nu stretchar vi triceps och då ska muskeln töjas ut lite här, känns det inget så gör så här..". 
 
Självklart kan man själv justera så det blir korrekt muskelgrupper som stretchas. Men jag skulle ändå vilja peta lite i folks sätt att prata stretch så att alla får förutsättningen till att förhindra skador. Fokus på muskler, inte övning helt enkelt. 
 
Men visst älskar man stretch btw?
Det är något meditativt i att stretcha ut sina muskler och få ner sin puls. Fint.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0