Torsdag 17/5

2012-05-17 / 12:44:10

Det här med att komma ihåg saker är verkligen inte min starkaste sida. Jag skriver upp allt i mobilen och på papperslappar, älskar födelsedags-funktionen på Facebook och sätter alarm för det mesta.
MEN! Nu har jag faktiskt fått lite upprättelse av Jesper Strömbäck i boken "Makt, medier och Samhälle" (en av mina kurslitteratur böcker). Han skriver nämligen bland annat om att människor gärna sparar på mental-energi.

"Människan är lat av naturen" sa min svenskalärare en gång på gymnasiet och hon har väl rätt i det eller hur? Strömbäck skriver om kognitiva scheman och hur noder är sammankopplade med varandra.
Det handlar t.ex. om att OM vi vet vad en bil är, så nöjer vi oss med det. Vi behöver inte veta massa detaljer. Genom att vi vet vad en bil är (utan att veta exakt hur den funkar) så SPARAR VI MASSA MENTAL ENERGI (ja, det kändes som ett utmärkt tillfälle för caps lock) (Stömbäck 2009:99).

Så genom att jag skriver alla mina papperslappar och ställer alarm på allt så sparar jag mental energi och kan koncentrera mig på andra saker istället.
Hängde ni med??


Yes, det är bland annat det jag ska kunna tills den 31/5 då min tenta är. YEY...

Igår hämtade jag förresten min andra tavla, som jag skrev om i lördags!


Min vackra konsumåtta, inramad med passepartout. :)

Ha en fortsatt härlig dag!
//Erika


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0