Mitt personliga varumärke

2012-09-10 / 14:18:27

Vi har varumärken kring oss varje dag. Dina kläder, reklamen på tv, maten du köper, överallt finns dessa varumärken. På ett eller annat sätt så påverkar de oss (vilket jag tycker är rätt intressant), kanske så pass mycket att vi gärna förknippas med några av dem.
 
Det personliga varumärket är något som du skapar själv (medvetet eller omedvetet). Det handlar inte bara om organisationers varumärken som du väljer att stödja. Utan ditt personliga varumärke handlar om "det andra personer säger om dig när du inte är i närheten". Skrämmande tanke va?
Så även om du är förknippad med Fjällräven eller kanske IKEA så är det alltså inte hela sanningen.
 
Mitt personliga varumärke kan se olika ut beroende på vilka personer du frågar. Frågar du en i min lågstadieklass år 1998 "Vem är Erika?" så skulle de nog säga någonting med Hajar.
Frågar du samma fråga till en person i min högstadieklass år 2005, får du nog ett svar att jag älskar Johnny Depp. I gymnasiet år 2008, kanske svaret skulle vara långa naglar eller kanske kreativa redovisningar?
 
Frågar du därför någon idag, "Vem är Erika?". Så skulle du få många olika svar, beroende vem och vart du frågar. Det gäller dig med, vi utvecklas, träffar nya människor, bygger nätverk och tolkar intryck av andra människor olika.
 
Därför kan jag bara berätta det jag medvetet kommunicerar ut om mig själv.
Dessa är bland annat:
  • Glädje - Jag vill uppfattas som en glad person. Dessutom så ser jag bättre ut när jag ler (Tro mig, jag kan inte göra en sån där sexig-uppkäftig-tidlös-min, ser ut som en uttråkad hund då).
  • Trevlig - Jag vill uppfattas som trevlig.
  • Konsum/Coop - Min pärla! Hela mitt liv har jag förknippats med just denna ekonomiska förening och vill självklart fortsätta med det.
  • Ekonomisk - NEJ det heter inte snål, det heter ekonomisk medvetenhet och är två skilda saker (men det får vi ta i ett annat inlägg).
Självklart så förknippas jag säkert med andra saker än bara detta, men det var några i alla fall. :>
 

Så vad säger dina bekanta och vänner om dig när du inte är i närheten?
Är du förknippad med det du vill vara förknippad med?
Ibland är organisationer tvungna att förändra sitt varumärke, precis så kan en människa också göra. Men tillåt mig påpeka att det inte får gå överstyr...
 
Det är ju trotts allt ditt personliga varumärke, du kan inte ändra på allt
för då vore det ju inte du. :)
 
//Erika
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0