Internationella kvinnodagen

2013-03-10 / 21:04:00

I fredags var det ju internationella kvinnodagen!
Hur spenderade ni den?
Var det just denna dag man borde ha skrivit ett extra viktigt blogginlägg/twitterpost/facebookstatus/instagrambild som visar att kvinnor kan? eller skulle man begett sig ut med plakat på stan och demonstrera om jämställdhet?
 
Hur man än uppmärksammar dagen så är jämställdhet en viktig fråga som bör uppmärksammas Men jag såg några inlägg på twitter från en härlig tjej som jag ändå vill skriva ihop här:
 
"Ursäkta en korkad blondin, men vad handlar egentligen internationella kvinnodagen om? Att uppmärksamma vår existens, hylla oss, att framhäva hur fantastiska vi är, att uppmärksamma (o)jämställdhet eller att rentav 'trycka ner' män? Det verkar vara delade meningar kring det här i mitt flöde nämligen. Mvh förvirrad kvinna."

Vad tycker ni?
Personligen tycker jag att internationella kvinnodagen en dag att uppmärksamma oss kvinnor och ta frågan om jämställdhet upp till debatt. En viktig dag helt enkel, även om frågan om jämställdhet är viktigt året om.
 
Cissi Wallin drog även igång hashtaggen #okvinnligt på twitter denna dag. Taggen gick ut på att man skrev något man velat göra någon gång men fått kommentarer på eller inte fått göra, för att detta var okvinnligt. Det blev faktiskt många som skrev om det de har varit med om.
Jag tycker det är super bra att även kändisar uppmärksammar dagen som något viktigt. De kan ju i många fall vara opinionsbildare och få debatten att gå framåt.
 
Men! Någon som är mer insatt i ämnet är min vän Sandra Doberck som skrev ett riktigt bra inlägg. Det hittar ni HÄR.
 
Hoppas er helg annars har varit toppen, min har varit riktigt lugn.
Men sådana ska man ju också ha. :)
//Erika
 
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Tack för länkning fina du! :)

Svar: Åh men nöjet var på min sida! Du skrev och förklarade så sjukt bra ju! :D
Erika Olofsson

2013-03-18 @ 17:31:40
URL: http://doberck89.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0