Strömsund

2014-04-23 / 00:02:42

Under två helger har jag nu befunnit mig i min kära hemort.
Himlarns trevliga helger må jag säga.
Men kika vad jag investerade i innan jag åkte:
Ett stycke grön kjol. Sist en sådan blev inköpt var i Stockholm 2007, den var också grön.
Kul med förändring helt enkelt.

Men tog och for hem för en reunion med fina brudar för ca två veckor sedan.

 
Gråter en skvätt på kollektivtrafiken dock.
Enkel resa betalar jag Sundsvall-Strömsund: ca 404 kr.
För 22 mil, som tar 6 timmar (ink. väntetid) att åka. Lesamt!

Hur som helst så kom jag fram:
 


Efter lite brorsbarnsbus så satt jag i en bil med fyra brudar på väg till Emma.
Emma var denna helg sjuk. Så jag tog och gav henne ett överlevnadskit med blodpudding, en apelsin, kex, varma koppen, flaskrensare (för snoken) och näsdukar. :D

Sen började en trevlig helg.

Fina Emma som trotts sjukdom kämpade på, gjorde sjukt god mat! Dör. Massa god mat och t.o.m våfflor på morgonen efter. :')




Kunde självklart inte hålla mig från att ta en toa-selfie. Det hör liksom till. #Dagenssamhälle

 
En sjukt fin helg med vackra brudar. Med på bilden är:Sofi, Linnéa, Emma, Serena och Rebecha. Men vi fick även besök av Emelie och Sandra. Himlarns fint, mycket skratt och såklart en näve skitsnack, som det ska vara.
 
PÅSK

Efter en snabb vecka på Kåren drog jag iväg till Ström igen.
Denna gång för tre dagars pimpelfiske samt mat och familjen.

Första dagen var vi i Rudsjö. DÅLIGT fiske, runt 130 gram, vann dock choklad så det var helt okej ändå.

 
Men fick träffa brorsans familj samt morfar, så det blev en fin långfredag ändå minsann.
 
Skulle vilja förklara det roliga i pimpelfiske för er.
Allt är så fantastiskt nämligen, även om även jag har haft svackor i intresset.
 
Första etappen är att åka bil, vilket jag älskar. Nästa är att packa ur skryllorna och borrarna, kan inte förklara känslan riktigt men att få hänga på sig en borr och skrylla och promenera ner på isen till de andra fiskarna är en tjusning i sig. Tror det handlar om en känsla av respekt för varandra, fiskare emellan. De vet och jag vet att vem som helst av oss kan slå den andre.
Sen följer, betalning, småsnack om vart man bör sitta på isen och hur man ska röra sig på den.
I min familj kör vi dock alltid med taktiken
"Fisken kan inte simma, vi brorrar tills vi hittar den"
.

Fem minuter innan start. Trä på maggot, borren är nedborrad ca 1 dm. Handskarna ligger i skryllan (svårt att vara smidig och snabb med dem på), maggotburken och ösan ligger bredvid på isen.
Handen vilar på skaftet av borren, det kan inte vara mer än 2 minuter till start. Alla andra fiskare står även de vid sina borrar, tills startskottet går och alla borrar som tokiga ner i isen, snabbt snabbt snabbt, bort med isen ur hålet och ner med kroken, fort fort fort.

Vänta vänta vänta.
 
Vänta länge? Nääääää... finns det ingen fisk så gör det ju inte det. Då flyttar man på sig, enligt Olofssonsiskt ordspråk. Personligen är jag rätt bra på det där med tålamod, men att hitta fisken är alltid prioritet.
Borra nya hål. Doppa kroken. Borra nya hål... osv.

Så kommer den där känslan. Du kan vara påväg att veva upp, sitta i andra tankar eller ha ögonen på spöt. Men så plötsligt rycks det till. Bästa känslan! Speciellt om rycket är hårt. Fisk! Kasta bort spöt (nej veva tar för lång tid) och dra upp linan, ta tag i fisken, kasta ner kroken och bryt nacken av fisken, ta upp spöt och börja om proceduren.

Det är en magisk känsla av att få mycket fisk och helst stora sådana.

Fiske-outfit:

Men tillbaka till påsken!
Flykälen var nästa sjö. URUSELT fiske. Inte ens ett napp. Hörde en liten fågel viska att de är tänkt att byta sjö till nästa år dock. Någon som kan bekräfta? Personligen anser jag att det är ett smart drag.

MAT!
I matväg måste jag nog påstå att jag diggar påsken lite bättre än julen. Då jag är förtjust i skaldjur och lax mer än kött.
 
Marcus specialare: Skuret rått älgkött med poscherat ägg och diverse kryddor och grejs. Riktigt gott (även om jag fortfarande tycker bäst om skaldjur ;>).
 
 
 

Röktlax med pepparotsröra.
 



Skaldjurspaj.<3



Bacon, bladspenat inlindat i omelett.
 
Gravadlax.
 
Om jag säger att jag blev mätt så överdriver jag inte. Shit! Magen fylldes upp till max.
 
 
Gött liv.
Sista tävlingen för säsongen blev i Kakuåsen.
Fortfarande inget lyckat fiske, drog upp 590 gram. DaddYo vann interntävlingen mellan mig å brorsan med sina 3 kg. Vann tävlingen gjorde dock en grabb som fiskat upp 12 kg (!). Otroligt.
 

Jag är minst sagt nöjd. Kunde inte önskat mig en bättre påsk.
Tack för den! :D
//Erika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0