Rockstad - Sabaton open air

2014-08-18 / 00:04:00

Vilken helg!
Tänk om man fick spola tillbaka livet? Då hade jag gjort det nu.
Jag har haft en jättebra helg som innefattat allt från panik, fantastisk musik, vänner, en jädrans massa promenader, hoppande, diggande och schyssta taxi- och busschafförer.
 
Men låt mig ta det från början. (OBS ursäkta de stora lufthålen i inlägget, min webbläsare vill icke se detta och kan därmed inte fixa det. Teknik</3)
För ungefär ett år sedan såg jag att mina favoritband skulle vara med på Rockstad dvs Finntroll, Týr, Van Canto och Sabaton. Som tur var ville min bästa metal-vän Mich-Mich hänga med (obs: sjukt tacksam!).
 
Vi köpte biljetter till festival och tåg och såg därefter framemot festivalen i flera månader.
 
Torsdag 14/8
Ser ganska fridfullt va? I halvsmutsiga fusk-converse på en nedklottrad bänk klockan var 13:30 och jag väntade på en buss som skulle ta mig till stan.
 
 
Mitt tåg gick 14:03, klockan blev 13:35, P-A-N-I-K.
En sen buss kan göra vem som helst nervös, därför ringde jag en taxi (fråga inte varför jag inte hade beställt en tidigare mvh ekonomisk medveten).
Världens lugnaste taxichaffis tog mig därefter till stationen (phu).
 
Några timmars tågresa = Framme i Falun.
Där träffades vi, Michelle, Lisa och jag. Käkade på en grekisk restaurang innan vi gjorde oss hemmastadda i Lisas lägenhet (tacksam). Därefter bar det iväg till Lugnet där festivalen höll hus.
 
 
Festivalområdet var ganska stort, jag var här senast 2011 med Linnéa och Sofi. Lite skillnad var det, men minst lika kul då som nu. Två scener, två öltält och massa "vi säljer bandtröjor etc till överpris"-tält. Shoppade dock ett nytt läderarmband till ett rimligt pris = Nöjd.

När vi äntrade området spelade ett ryskt band vid namn Arkona.
Ett härligt folkmetal band.
Lyssna själva får ni höra:
Fullt med energi och många tankar kring om det var en tjej eller kille som sjöng florerade, konstaterade dock att det var en tjej tillslut. Men ett härligt band som jag ska lyssna vidare på.
 


Därefter var det dags för Finntroll.
Ett band jag började lyssna på genom mina vänner Jonas, Johan och Erik som spelade dessa och Týr väldigt mycket runt 2009 (tacksam!). Sedan dess har jag lyssnat från och till på dessa herrar.

Men tillåt mig säga att dom var ett av toppbanden denna helg! Jätteroligt att få se ett band man lyssnat på så mycket. Dom kom ut med långa "trollöron" och hade mycket energi på scen.
Låtar som "Under bergetsrot", "Trollhammaren", "Solsagan", "När jättar marcherar" och "Fiskarens fiende" spelades. Jag var mer än nöjd. Även om vi var nära att hamna mitt i en moshpit (folk som springer in i varandra på ett allmänt våldsamt sätt).
 
Så här låter Finntroll, för er som undrar. Riktig härlig folkmetal.
 



Efter Finntroll var sista bandet Amaranthe. Michelles band, så att säga. 
För även om jag och Michelle har väldigt lika musiksmak, så skiljer den sig i detaljform. Båda gillar power metal, men Michelle diggar den mjukare sorten och jag den hårdare, vilket är ganska kul ^^
 
Därför hade vi prickat in den perfekta festivalen för oss båda.
Amaranthe, har tre sångare. Jag tyckte dom gjorde sig bra live, men det är inte en favvo, därför tror jag Michelle hade en ännu bättre upplevelse av detta band än jag.
 
Så här låter dom :)
 



Fredag 15/8
Vi sov och vi sov. Det ska tilläggas att jag och Michelle har under denna helg gått mer än 2 MIL (yes applåder mottages gärna).
Efter frukost och såklart té så tog vi oss in till Falun, för att se stan m.m.
Vackert vackert. Mina päron råkar ju faktiskt ha bott samt ha gift sig i denna stad, så lite speciell är den ju.
 
Kvällen fortsatte och vi peppade upp oss som tusan!
Kan lova att både jag och Michelle var övertaggade hela helgen. Dock märkte jag att det här med att packa "rätt" kläder var inte min grej riktigt denna gång. Kallt som tusan har det varit hela helgen, men vi har överlevt tack vare helt amazing musik såklart.

(Världens godaste cider visas nedan, tips till er som diggar sådant -drickes med måtta ofc-)
 
 
Hur som haver, ikväll var det Michelles dag.
Vi började med att se Masterplan som även jag har hört såklart. Det var riktigt kul att få höra!
 
 
Så här låter deras bästa låt.
 


Därefter fortsatte vi vår kväll i öltältet en sväng.
Nästa band var Testament, tyvärr absolut ingen favorit för varken mig eller Mich. Heavy metal aktigt.. skrik å panik i princip.
 
Jag och Mich kollade faktiskt på våra mobiler i en kvart, tittade upp, tittade på varandra och sa "Är det här samma låt?". Ni förstår vår icke-entusiasm till detta band, när alla låtar låter likadant dessutom (enligt oss).



Men vi hade trevligt i alla fall.
Efter Testament körde Rhapsody of Fire igång. Vi lyssnade på några låtar, lite trevlig hederlig power/pudel metal. Trevligt! Vi bestämde oss för att leta rätt på dom på Spotify och begav oss hem.
 
Denna hittade jag idag, riktigt bra låt! Vad tycker ni?
 
 
Lördag 16/8
Sista dagen! Taggade som få!
Denna dag hade vi bestämt att komma i tid till Van Cantos signering. Vi tog därför en taxi upp (5 km för 130 spänn - Billigt!).
 


Vi ställde oss i kö och väntade.
Kände mig precis som 10-åriga Erika som precis skulle få Nanne Grönwalls autograf för x-antal år sedan. Blev liksom super taggad, uppspelt och nervös?? Utan anledning egentligen, men jag tror det skiner igenom på bilderna (Tack Mich som tog korten).


Sångaren "Sly" tog min hand och sa "Hi darling, I write better when I hold your hand". Charmöööören där ;)
 
Vackra Inga!
 
 
Nöjd tjej? Nå jävulskt! Tror jag var fullspeeedad resten av kvällen.
Fortsatte kvällen med att lyssna på TÝR.
Bästa Týr! Hua vad jag har lyssnat sönder detta färöiska band. Riktigt stela på scen, men på något sätt måste jag säga att det var den bästa upplevelsen under hela helgen. Jag tror det blev så för att jag aldrig har sett dom live och såg verkligen framemot att få se dom.
 
 
Sångaren kallade gitarristen för val bland annat.. hehe you had to be there, men det var lite kul hur dom snackade på scen. Stela i kroppen men fria i sinnet så att säga.
Sånger som "Hold the heathen hammer high", "Hail to the hammer", "Sinklars visa" (det rann en tår vid den måste jag påstå), "Shadow of Swastika" mfl spelades.
 
Så här låter Týr:
 
 
 
Något av det roligaste med denna tripp, var ju att träffa bekanta ansikten!
Se här har vi Alex och Mikael från Strömsund - Snacka chocken över att få se Strömsunds folk i en random stad där folk endast gillar en typ av musik? Riktigt kul må ja säga!
 
Å se här! Pontus, Alex, Sandra och Johannes - Som alla hälsar till Linnéa och Sofi. Dessa grabbar träffade vi nämligen 2011 när vi var här sist. Ett otroligt roligt återseende!
 
Nästa band: Van Canto.
Behöver jag nämna att jag diggar dom? Dom är verkligen helt fantastiska med deras a capella metal. Dock vet jag inte om jag tyckte att framträdandet var deras bästa? Men bra var dom alla gånger!
Skickliga musiker.


Så här låter Van Canto:



Tillsist var det dags! Sabaton med Jocke i spetsen.
Detta var fjärde gången jag såg dom live. Alltid bra såklart! Bästa mellansnacket av alla med en überglad Jocke. När publiken började nynna på Swedish Pagans blev han alldeles till sig, glad och humoristisk till tusen.
 
De tog bland annat upp en person från deras fanclub i Brasilien, som fick spela med i en låt - Måste vara en one in a lifetime - grej för honom.
Soldater som sköt "skott" fanns även på scen.
Låtarna var från deras nya skiva samt några gamla godingar och Carulos Rex skivan.
 
 
Om någon mot all förmodan har missat hur Sabaton låter så kommer här en video med deras bästa låt från nyaste skivan.
 


Kvällen avslutades med fyrverkerier och publikens jubel.
Det var helhäftigt.
Ett till band spelade efter det, men vi bestämde oss för att det nog var bäst att trava hemåt så vi orkade upp morgonen därpå då våra tåg gick på förmiddagen.
 
Så avslutades en helt fantastisk helg.
Jag är så glad och tacksam till alla som gjorde den här helgen till den bästa.
Det blir svårt att toppa detta vill jag påstå ;) hehe
 
Keep on rocking!
//Erika
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0