Livet med Lenovo

2016-08-13 / 21:50:33

Nya tider, ny dator.
Den fungerar riktigt bra den här, vilket egentligen är precis som förväntat. Men jag måste få beskriva köptillfället av denna maskin. Jag är ju säljare själv, så jag är ganska medveten att olika argument passar olika typer av människor. Men när jag själv ska till och spendera, så är det ganska intressant att se vem man själv är i en köpsituation.
 
"Hej, vad kan jag hjälpa dig med?"
"Jo jag skulle vilja köpa en PC under 4000 kr"
Försäljaren går direkt till en dator för 3999 kr, med en mängd skyltar runt om sig med ord som "Rekommenderas" och "Prisvärd". Ungefär här, börjar mitt tvekande. Jag ställer frågor så som "Varför ska jag köpa precis den här?" "Vad gör den bättre än den där" osv. Hur kan just den här datorn som ligger precis under min gräns vara mitt bästa val?
 
Nej. Säljprocessen hade gått snabbare om säljaren i detta läge hade visat mig på lite olika datorer, berättat om utbudet, vad som är fördelarna och nackdelarna med datorn hon visade mig. För att sedan tillslut komma tillbaka till just den datorn.
Knasigt nog. Så går vi till en sök-dator för att ta reda på mer om vad som faktiskt ingår i datorn hon föreslagit. Vad som då visar sig på skärmen är en helt annan dator, men av samma märke, för samma pris men som är bättre än den andra. Fantastiskt!
Jag upprepar det jag nyss skrev för säljaren, jag vill luska om hon försöker lura mig eller inte. Det hon sedan gör, är det bästa en säljare kan göra. Hon berättar sanningen. "Ja precis så är det". Inga undanflykter, utan en enkel fras. Helt perfekt.

Efter rådfrågning med bror Tobbe togs det ett beslut och sen var datorn min. Fin fint.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0