Sabaton

2017-04-07 / 13:35:18

För några månader sedan ringde Mackan mig och frågade om jag inte ville gå och se Sabaton. Att mina ögon mycket riktigt hade sett att de skulle ut på Sverigeturné var fakta, men kontaterade att ingen spelning skulle ske i Sundsvall eller Östersund. Våra ögon föll då på Umeå och samma dag beställdes biljetter.
 
För mig är Sabaton är ett fantastiskt bra liveband och har riktigt bra låtar. Det finns förutfattade meningar om dom rent politiskt, men om du råkat på dessa och sedan läst på, så vet du också att dessa inte stämmer. Angående att betala för att se musikframträdanden så är jag inte en stor festivalbesökare etc.. Jag lägger gärna pengar på annat. Men det är något speciellt med Sabaton, kanske just därför som det skulle bli min femte gång i Umeå som dessa skulle beskådas.
 
Sagt och gjort. Jag drog min pärla till Ström och dagen därpå for jag och ma bro till Ume.
 
 
Umeå är dessutom en grymt fin stad måste jag säga, lite lik Sundsvall men långt ifrån uppbyggt på samma sätt. Vi bodde på Uman, bästa hotellet i Umeå. Jag har bara fina minnen från Uman när jag bodde här i yngre år.
Ni vet juicen man kan ta på morgonen?
Jag var en sån som tog allt i samma glas, lingondricka, apelcinjuice, äppeldryck etc.. det blev så god smak! Våfflorna på Uman minns jag också med glädje. Bästa våfflorna i staadaa.
 
En annan bra sak med Uman är att det ingår både "Afternoon tea" och middag (samt frukost som vanligt), riktigt bra hotell helt enkelt. Så vi käkade och drog till Umeå Energi arena.
 
 
Arenan var stor och det fanns både sittläktare och ståplats. Vi drog några varv runt omkring och kikade vart allt låg. Accept spelade när vi kom och jag måste säga att en del låtar var rätt bra, dom bjöd på sig själva vilket alltid är ett stort plus.
 
 
Efter att Accept slutat spela så började plötsligt brandlarmet att gå igång. "Viktigt meddelande en brand att upptäckts i lokalen var vänlig gå ut genom närmsta nödutgång". Marcus som också är ordningsvakt hade full koll på vart nödutgångarna fanns, så vi var först ut och höll upp dörrarna för alla andra som sprang ut.
Det kändes lite knepigt att det skulle hända precis nu? Precis efter Accept som hade långt ifrån lika mycket pyroteknik som Sabaton. Vi gick runt och kikade läget och efter ca 15 minuter fick vi gå in igen. I efterhand misstänkte vi att det egentligen var en övning för att se om man fick ut alla.. men men det gick ju ganska smärtfritt må jag säga.
 
Så kom Sabaton ut på scen. Åh vilket framtrände! Betydligt mer effekter än vad dom normalt brukar ha. Riktigt imponerande med alla ljud dom fick till och bilderna bakom scenen var även dessa kanon. Utklädnad till Spartans-krigare osv.. Svårt att säga något annat än att det var grymt.
Lite synd att Jocke inte tycktes ta i lika mycket på mina två favvolåtar från senaste skivan, men vad kan man begära från några som spelar i princip varje dag? Final Solution som akustisk var riktgt maffig den med.
 
 
Man kan säga att vi båda var riktigt nöjda med denna upplevelse.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0