Konsum

2017-08-31 / 12:08:00

2013, jag stod framför delar ur min klass Informations- och PR-programmet årskull 10 som satt på den lutande läktaren. Retorik A var kursen vi alla gick och vi skulle denna dag framföra ett tal, ett känslomässigt, argumenterande tal om ett valfritt ämne. En efter en ställde vi oss upp frivilligt/ofrivilligt och talade utåt. Vi blev synade i kroppsspråk, tonläge etc.
 
Jag tog till orda. "Tänk er att ni står framför två dörrar, dörrarna går upp och ni befinner er i en byggnad. I byggnaden möts ni av bulldoft och en vänlig person säger hej och ler glatt emot er. Ni har kommit till Konsum."
Därefter fortsatte mitt tal om varför man skulle handla på Konsum och hur affären har fått mig att känna mig som hemma när jag stiger innanför de automatiskt öppnande dörrarna.
 
Idag är min pappas sista dag som chef på Konsum. Han har varit chef på den fina butiken i Strömsunds centrum i många år, kämpat för att driva den på bästa sätt, slagit budgetmål, kommit med nya färska idéer, helt enkelt gjort sitt bästa vilket har gett resultat. Tillsammans med ett härligt Konsumgäng såklart.
 
 
 
Jag är som bekant en stor förespråkare kring Konsum och allt vad butiken står för. Det är delvis på skoj och lite allvar. Jag som person tycker verkligen om idéen kring att det är vi medlemmar som också äger butiken, det står jag för och tycker är himla fint. Under en annan lektion på universitetet frågade vår lärare oss "Vilket är ert favorit varumärke?" Varumärken som Chanel, Prada, BMW nämndes. Jag räckte upp handen och sa "Konsum". Det var lika självklart som korvspad.
 
Men jag skulle vilja ta tillfället i akt att berätta några av mina minnen kring Konsum.
 
Julgransplundringen
Minns inte hur gammal jag var, men runt 6 år kanske? Det var julgransplundring på Folkets Hus i Strömsund och vad jag minns var det jag och min mamma som var där. Efter danser och tjoande, klev två tomtar in i salen. De satte sig för att dela ut godispåsar till alla barnen. Två köer bildades. En kortare och en längre. Jag ställde mig i den kortare kön men efter en stund bytte jag till den längre.
När jag kom tillbaka till min mamma efter att ha mottagit godispåsen, frågade hon mig varför jag bytte kö. Jag svarade "Men det var ju Ica-påsar i den kortare". Tror inte min mamma kunde hålla sig för skratt i den här situationen och när jag tittar tillbaka på den så är det sjukt humoristiskt.
 
Fy fabian för jordnötter!
Lasta jordnötter - Det värsta som finns. Under skolåren jobbade jag fem sommrar på Konsum (tror jag det blev sammanlagt), Men innan dessa så fick jag ibland hjälpa till. Av någon anledning var jordnötter det värsta som fanns att packa upp. De tunga 1 kg påsarna skulle läggas i någon form av korg och därefter ligga still, vilket dom troligen inte gjorde. Sedan denna upplevelse vet jag att jag ofta frågade pappa "Haru lastat nå jordnötter idag?", det var definitionen på "det värsta man kunde göra på Konsum".
 
Hej där på taket!
Påskparad - Älskade påskparad. Finns det något bättre än att klä ut sig? Häxa med lila hår, var ofta min utklädnad och jag minns att det var så speciellt att gå i paraden och se hur människor flockades runt vägen för att titta på alla skolbarn som gick i den. "Är det där din pappa?" sa ett barn till mig och pekade mot Konsumtaket. Där stod min pappa med fjädrar i hatten, kjol, sminkad som påskkärring och talade ut till alla barn ur en megafon. "Jajjemän" svarade jag stolt.
 
Anställd
Att jobba på Konsum har alltid varit självklart. Det har båda bröderna gjort samt svägerskan Malin och många av mina vänner. Jag minns hur vi från början prismärkte varor med klisterlappar. Jag minns det stooora lagret där vi skrev skyltar, eller pappas lilla kontor där det fanns många spännande grejer. Fikarummet som blev så snyggt efter en re-make.
Det jag gillade bäst var nog att fronta, sitta i kassan, fylla på i schampoohyllan eller att fixa pantmaskinen (som alltid pep någon gång per vecka tack vare redbull-burkar som alltid fastnade). Att få vara med i utvecklingen av Konsum var spännande i sig. Under mina somrar började vi med att baka bröd och salladsbaren, vilket är standard i nuläget i alla Konsumbutiker. Det var riktigt roligt att få jobba på Konsum, jag fick verkligen skratta mycket och lära känna alla kolleger extrabra under mina somrar där.
 
Men överlag, så förknippar jag Konsum i Strömsund med familj. Det känns alltid speciellt och välkomnande för mig att stiga in där, även om jag inte längre bor i Ström. Jag älskar att alla i Konsumgänget hejar på sina kunder, att få se ett vänligt leénde och byta ett ord eller två. En annan liten grej att nämna är att dom alltid visar vart varorna ligger, om man frågar efter vart något finns. De följer nämligen med kunden ända fram till varan, vilket fler affärer bör ta efter (man är inte bortskämd med detta i Sundsvall minsann). Jag vet helt enkelt att alla gör sitt bästa. Därför är det även roligt att min fina vän Emma tar över efter daddyo. hon kommer göra ett grymt bra jobb ingen tvekan om saken.
 
Det är lätt att älska en sån här butik. Det är just därför som jag vet att min pappa verkligen tycker om att jobba där. Men det här är bara ord och minnen från min sida. Jag vet att faderskapet har sjukt många roliga och härliga historier runt Konsum och dess historia. Allt han och dom runt honom kommit på och genomfört. Får ni chansen så fråga honom om något minne, han är en bra berättare.
 
 
Jag tycker verkligen att min pappa har gjort ett kanonjobb. Det märks att han är driven, vill mycket och engagerar sig och det ska bli roligt att se vad som händer här näst i hans planer.
 
Mvh
Stolt dotter
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0