Sommar sommar sommar

2017-08-14 / 17:13:00

En tillbakablick som heter duga kommer här!
Min semester började med att riva och städa undan Djungelboken, men efter detta blev semesterdag nr.2 en riktig Shielodag, med lunch på Innergården och senare drinkar på Rå och Udda. En kanonbra start! Energinivån sköt i höjden under dessa första dagar, var det för att jag plötsligt hade extra mycket tid? Eller eller för att en vilodag efter en/flera fysiska dagar gav energi?
 
 
Leverans av oslagbaraminer -  Shielo Borell. Love it!
 
Men två dagar efter denna uppstart tryckte foten på gaspedalen för att möta upp broder med familj. En tripp till Ulvön var beställd.
 
 
 
Efter en mysig båttur på 45 minuter så siktade vi land och begav oss ut på upptäcksfärd. 
 
Det var väldigt vackert på ön. Husen var byggda tätt, oftast röda med vita knutar, med en liten sandklädd väg mittemellan husenatt att köra fyrhjuling eller att cykla på. Vi kikade in i en gammal kyrka och spanade på diverse bråte som fanns att köpa. Men ö-borna blev inte rika på oss denna dag.
 
Tillbaka på fastlandet efter denna tripp, tog vi oss en kaffekopp innan det begav sig ned till restaurangen i hamnen för att frossa i räkor.
 
 
 
Yummie! Älskar verkligen räkor och skaldjur av alla dess slag. Synd att prisnivån på dessa havsläckerheter är lite för höga, annars hade jag levt på dom.
 
Något annat som var riktigt gott var nedan kombonerad pastarätt. Penne, pesto, ägg, bladspenat, skinka och salt & peppar. En perfekt se-på-serier-mat samt bör-packa-mat samt planera-sommaren-mat.
 
 
Innan jag åkte iväg till Strömsund hade jag en dag med lite planerande och råddande. Sånt där man inte riktigt tar sig till att göra annars. Gå igenom försäkringar, stolpar upp saker som bör fixas (tex pensionssparande) och sortera in papper i pärmar. Allt i kombination med några tékoppar. Det här med att stolpa upp och planera får verkligen min själ att gosa in sig i en varm filt.
 
Men efter detta blev det dags att åka till Jämtland. Tanken var att åka 14:00 med en fullpackad bil, men det blev inte riktigt så... haha.. mitt planerande kanske inte alltid går ihop med verkligheten ;) 16:25 blev klockan och hjulen snurrade norrut.
 
Strömsund!
 
 
Under min vistelse i vackra Strömsund, fick jag mersmak för gröt igen. Det är ju förbannat gott med en gröttallrik, toppad med lingonsylt och en sjö av mjölk runt om. MÖMS!
 
Den stora skillnaden för mig mellan Strömsund och Sundsvall är utomhusmiljön. Jag har en balkong i Svallet, men den når inte upp till samma känsla om man jämför med Ström. Att barfota kunna gå från ett kök och ut på en gräsmatta, andas in den friska luften och känna friheten, that's life.
 
Jag hade bestämt mig sedan långt innan, att min semester skulle infalla i Ström. Men hade inte direkt någon speciell plan, mer än att träffa vänner och familj. Därför blev det en glad överraskning att päronen höll på att redovera/restaurera morfars gamla barndomshem. Vilket innebär en hel del målning.
 
 
Det har alltid varit viktigt med rätt märkeskläder i min familj, som ni ser här ovan ;)
 
Här nedan ser ni mitt uppdrag. Att förvandla den trista dörren till skogsgrön.
 
Mycket nöjd med resultatet.
 
Vad hände mer på denna långa semester?
Bror Tobbe med familj kom upp en extra sväng, vilket var riktigt roligt! Det blev till att umgåsa och ha det gött med dom samt grilla grillspett med båda bröderna och alla familjemedlemmar. En kärleksbomb i grillstoft som heter duga!
 
Bygga pussel, kan tyckas tråkigt för somliga och helt fantastiskt för en annan.
1500 bitar kärlek.
 
Men träffa vänner har jag också hunnit med. Sandra med familj och kusin Henke blev det en snabbvisit hos, alltid lika trevligt. Men även en tripp till Östersund för att umgåsa, besöka stråket, fika och spela minigolf på Multi i mörker.
 
Vi kan säga att jag vann, i alla fall bakifrån.
Det var riktigt roligt att träffa alla igen, som om det var igår vi sågs senast.
Förutom att se dom, så såg jag mig själv genom en kamera. Selfies ya know.
 
 
Östersund är ju så magiskt vackert. Det ligger så fint jämfört med Sundsvall.. som inte alls har samma vattenkänsla som Östersund. Skulle faktiskt kunna tänka mig att bo här och njuta av de vackra vyerna. Kvällen tog tyvärr slut, men det blev ett fint minne att spara.
 
Under veckorna som gick så fick jag varva ner ordentligt. Malin berättade om ett citat som hon förknippade med mig "Ta det lite lugnare så blir du effektivare", jag blev riktigt glad att få höra det. Delvis för att det är sant och delvis för att när jag var liten hade vi en affisch med massa husmorsknep på toaletten, bland annat exakt det citatet. Alltid roligt att minnas tillbaka ^^
 
 
Ovan - Chockad fjäril.
Nedan - Kesfil - Magiskt god efterrätt. Älskarn.
 
 
Ovan - Köpte ett uppskattat spel för utomhuslek. Tanken är att kasta sina snör-bollar så att de hamnar på pinnarna, högsta pinnen har högst poäng osv. Köpt på TGR för en billig peng, lätt värt.
 
Nedan - Jag och modern uppvaktade daddyo(aka min pappa) med lite Konsumprylar. Vi tänkte att han inte får glömma bort hur det är att gå i butiken när han inom en snar framtid kommer avsluta sin tjänst.
 
Har även befunnit mig på Holmen, där bror och hans familj har stuga. En fantastiskt fin ö, där hundar och ungar kan springa fritt. Mycket mysigt.
 
 
Nedan ser ni hur svårt det är att få ett bra kort på en hund. Men tillslut lyckades jag fånga Jorm i ett lyckat fotoögonblick. Mycket nöjder.
 
Träffade även Isabella en sväng, vilket inte händer ofta men som väldigt roligt och givande. Djupa samtalsämnen, filosofiska och tänkvärda. Fick många spännande och nya tankar som jag tar med mig in i hösten.
 
 
Det närmade sig slutet på mina tre veckor i Strömsund. Men jag hann med att titta på Beppe-utställningen på Hempan. Den rekommenderas. Vi fick gå runt med hörlurar och lyssna på när Camilla Wolgers pratar om sin pappa, titta på klipp, lyssna på när Beppe berättar osv. Den var väldigt välgjord, så har man en 50 minuter och 50 kr till övers så var den värd det.
 
 
Näst sista dagen i Strömsund for vi och målade igen. Vackra plats. Var tvungen att föreviga det med lite korttagning. Förutom att vara vackert är det väldigt fridfullt där, ingen plats för mobiler, utan mer en plats för eftertanke, lugn och kreativitet. Knappt några mygg eller knott dessutom. Helt perfekt.
 
 
Så avslutades mina veckor.
Jag har verkligen haft en lugn och skön semester. Kanske just därför som jag är så taggad för hösten? Komma tillbaka till rutiner etc. Den perfekta sommaren (kanske inte vädermässigt alla dagar, men resten) gav precis det jag behövde för att komma tillbaka till Sundsvall med extra mycket energi och motivation.
 
Tusen tack kära familj och vänner som förgyllde denna sommar. Den har verkligen varit toppen och jag är väldigt tacksam för allt ni gett från husrum och mat till skratt och tankar. Tackar även mig själv för att jag tog mig tid till att vara för mig själv ibland, ha lite egentid och ladda lite extra. 
 
Mmmh.. du fina sommar, glad blir man att tänka tillbaka pårä!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0