Vinegrette

2018-04-09 / 22:09:24

Vet ni hur många olika stavningar det finns på vinegrette? (varav min telefon inte ville kännas vid någon). Tre! Vinegrette, vinägrett och vinaigrett. Det har iaf vad som kom fram om man googlade ordet som jag aldrig i mitt liv har behövt stavat till förnst idag (gillar dock att min telefon är medveten om ordet "förnst").

Jag stod nämligen och gjorde min första hemmagjorda vinegrette idag. Vilket kan tyckas märkligt för er salladsälskare där ute i landet. Men säg inte det! Mitt omdöme har bara dunklats av fördomar nämligen. Jag trodde att en vinegrette var allmänt oljig och allmänt icke smaklig. Ack så fel jag hade (förutom oljebiten, den är sann).

Dagen till ära tillagades den otroligt komplicerade och tidskrävande rätten "Panerad fisk i ugn på 15 min samt en påse färdigsköljd sallad med tillhörande öppning av majsburk". 
Men satan i gatan så torrt (hade jag kunnat sagt, även om det råkar vara en efterkonstruktion). Så jag gjorde mig en liten vinegrette på olivolja, salt, peppar och dijonsenap. Men herre min skapare va himla trevlig smak det blev? Najs deluxe som vi säg. Mycket trevligt! 

Så därför har jag nu nästan bestämt mig för att kalla 2018 för det nya vinegrette/vinägrett/vinaigrett året. Det kan alltså bli året då min kropp ska bli insmord av olja inifrån. Mmmh..trevligt! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback