Jul, jul, strålande jul

2018-12-29 / 13:02:00

Det fina med julledighet är väl just den där lilla detaljen att få en paus från vardagen. Den är ju helt fantastiskt härlig. Men innan den nalkades så blev det faktiskt lite bakning för mig, det blev kaos och lite halvt oplanerat haha men det är fantastiskt mysigt. Speciellt när man fick kika på Musikhjälpen samtidigt och såklart skänkte en slant. 
 
 
I år blev det vaniljhorn, jitterbuggare, saffransskorpor och mördegskakor med nutella mittemellan. Dom blev otroligt bra måste jag säga. 
Egengjord glögg blev det också, alkoholfri (som jag faktiskt tycker är tusen gånger godare) och full med lingon och gogrejer.
 
Lingonglögg á la Erika
  • 2 dl lingondricka koncentrat (jag köpte JOKKs)
  • 1 dl rörsocker
  • 10 dl vatten
  • Kanelstänger (jag tog en hel påse)
  • 2 dl lingon
Koka upp allt ihop och häll upp på en flaska. Klart! 
Supergött! 
 
Den internationella julhuvudbonadsdagen firades såklart innan julen tog vid. Det är ju en väldans viktig tradition instiftad av undertecknad. Det gillas att vi blir fler och fler som faktiskt tar oss an denna tradition.
 
Men man är ju inte sämre än att man har en jultröja också. 
Det blev inhandlat en himla fin kan-inte-låta-bli-tröja med hajmotiv. Såklart!
 
Tyckte mig känna igen det där smilet någonstans dock.. haha.. Meme-Huskeyn!
 
Men därefter blev det hemfärd till Ström. Denna gång kantades vägen av mycket snö, ofast brukar den komma fram förnst vid Ammerån. Trevlig omväxling må ja säga!
 
Världens bästa jultradition? Att klä en jultall!
 
Julafton! 
Det blev ett besök till kyrkan innan vi mulade in julmaten och öppnade lite paket.Mys!
 
Så himla god mat! Älskar att Marcus och Malin fixat massa kräftor och lax på nya sätt. Skaldjur käkar jag gärna alla dagar i veckan framför kött faktiskt ^^ 
Efterrätten bestod av jultårta och jul-tiramisu! Jättegott!
 
 
Men kika här då!! Hur häftig?? Fick en helt underbar julklapp av min brorsdotter. En pärlad haj! Så otroligt skillat och fin! 
 
 
Därefter var det dags att gå hem. Vi förundrades över hur snön och isen hade reagerat på eldkorgen. Fantastiskt fint och häftigt hur ismolekyler reagerar på eld! 
 
 
Nu fortsätter juldagarna framöver, några dagar har jag kvar att njuta av minsann. Med lite nyårsfirande och massa god mat så som ris á la Malta här ovan. En efterrätt vi typ aldrig äter med som är amazing! :D 
Woop woop! 
 
God fortsättning folket!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0