Headspace - Meditation

2018-11-04 / 09:17:16

Jag har börjat med meditation!
Eller mja.. jag har under tio kvällar mediterat mellan 5-10 minuter via appen Headspace.
Appen kostar inget att ladda ner eller använda 10 gånger, men därefter kan man prenumerera på den för en summa årligen eller månadsvis, om man vill.
 
 
Jag har provat att meditera förut och jag har använt andningstekniken förr, men inte på det här sättet.
Genom Headspace får man en guidad 10-minuters meditation. Det är lätt att följa instruktionerna som är på engelska, så jag vill gärna rekommendera appen till de som känner att man vill testa.
 
 
Trodde dock att det skulle vara enkelt att fokusera på andningen, ljuden eller kroppen i dessa tio minuter. Men det är otroligt lätt att börja tänka på annat, i alla fall för mig. Så just därför känns det ännu viktigare att fortsätta träna sinnet till att släppa tankar och bara vara i nuet.
 
 
 
Ett tips från appen var att försöka se tankarna åka framför en, som bilar på en väg. Att meditera innebär att vi sitter bredvid vägen och tittar/noterar bilarna men agerar inte på dom. Att springa efter bilarna, försöka rädda upp kaoset eller dirigera om dom, skapat bara mer kaos och vi blir utmattade.
 
Det kändes som en vettig tanke :)
 
Även nedan citat tycker jag säger otroligt mycket och jag har testat det så många gånger att jag vet att det fungerar. Om du accepterar tankarna eller känslorna inom dig, istället för att bråka/stå emot dom så kommer dom klinga av fortare. Dvs är du arg eller irriterad, tillåt dig vara det, låt det komma ut, istället för att stå emot känslan. Acceptera den och låt den klinga av.
 
 
Mediation tror jag är en grej för mig. Yoga har jag dock haft lite svårt för måste jag säga... men det kanske också är en träningssak?
 
Fortsätter med Headspace ett tag till och tränar sinnet iaf.
Det tror jag att man vinner på i långa loppet. :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0